MG9.1 Berättelsespår

MG 9.1 Berättelsespår

Alla deltagare kommer att få klä upp sig, festa, mingla och äta god mat, om än på lite olika vis beroende på vem du är. Vid dylika sammankomster faller det sig naturligt att folk kommer att prata om olika saker, intrigera, skaffa sig fördelar eller sluta olika typer av överenskommelser och avtal. Nedan vill vi arrangörer visa vad vi tänker är lämpliga händelser och aktiviteter under lajvet. För att det skall bli något av det behöver vi din hjälp som deltagare med att spinna vidare på idéerna. Har du en tanke eller idé som inte står med nedan, kontakta arrangörerna så ser vi vad vi kan göra.

 

Dessa spår och spel ingår för alla

Hierarkispel

Det är arrangörernas mening att i spel gestalta att det är skillnad på folk och folk. Detta tar sig främst uttryck i exempelvis tilltal, ord, rangordning, kläder, vissa åtskilda aktiviteter, bemötande eller liknande. Detta kan naturligtvis te sig olika beroende på vilken roll du gestaltar. Hierarkispelet söker ej att skapa skillnader offlajv och därför kommer alla deltagare exempelvis att få samma typ av mat och underhållning men i lite olika miljöer.

 

Festen

Huvudaktiviteten för lajvet är festen och middagen, som är en upptrappning på vad som komma skall under de nästkommande dagarna. Detta är en chans för alla roller att skaffa sig kontakter, visa upp sig och ha kul. Festen kommer bl.a. innehålla:

  • Mat och viss dryck
  • Mingel
  • Underhållning - bl.a. musik, poesi, tal och eldshow
  • Dans

För herrefolket förväntas det även att det under festen ges ett bidrag till Hertiginnans byggande av det nya barnhemmet.

Under lajvet finns det stora möjligheter att visa upp vad ens roll verkligen är bra på och deltagare får gärna bidra till underhållningen med exempelvis musik, spex, lekar, uppträdanden, dikter, tal, föredrag, uppvisning, dans, osv. - kontakta arrangörerna eller skriv i anmälningsformuläret.



Dessa spår och spel är valbara för deltagarna

Vi vill skapa förutsättningar för er deltagare att sysselsätta rollerna med lite andra saker än enbart festen. Det kan var mål, ambitioner, uppdrag, eller speciella händelser för alla eller några deltagare. Du som deltagare får mer än gärna anmäla intresse för ett eller flera av spåren vilket görs genom anmälningsformuläret. Nedan följer några spår och spel som vi gärna ser att du som deltagare hakar på och vidareutvecklar. Har du ett eget förslag eller tanke är du mer än välkommen att samtala med arrangörerna om det.

 

Maktspel

Är du sugen på att visa att du har mer makt än din rival, granne eller bara rent generellt? Sluta förmånliga avtal, skaffa dig en titel, komma över pengar eller mark? Vare sig du är herrefolk eller underklass finns det alltid utrymme att komma ett litet snäpp högre på stegen, möjligen på någon annans bekostnad. Att utöva och ansamla makt kan ta sig många olika uttryck vilket deltagare och arrangörer planerar tillsammans.

 

Dödsfall

Vill du att din roll skall dö på något härligt grymt sätt? Önskar du få döda någon annan? Eller flera? Planerat mord eller olyckshändelse? Misslyckat mordförsök? En dödslek eller jakt? Att någon råkar dö händer så lätt, men arrangörer och deltagare planerar tillsammans kring orsak, genomförande och resultat. Här finns också möjlighet att dubbelrolla.

 

Skräck och våld

Vill du spela ut hot, tortyr, slagsmål eller något liknande? Eller kanske bege dig in i sierskans värld med seanser och spådomar? Vill du smyga omkring i mörkret, utomhus och inomhus? Uppleva andar och hemsökta rum? Då är detta spåret något för dig. Arrangörer och deltagare planerar tillsammans för att se vad som är genomförbart utifrån rådande omständigheter.

 

Politik

Detta spår är till för dig som gillar att diskutera sakfrågor, skapa allianser eller samarbeta mot gemensamma fiender. Här beviljar vi tjänster och gentjänster. Vi diskuterar hemligheter och byter information. Eller varför inte prata med någon markägare eller länsherren om bygglov och skattesatser? Det går utmärkt att fortsätta på spår från tidigare MG-lajv. Här har du som deltagare stor frihet att skapa nytt spel eller fortsätta på tidigare trådar.

 

Duell

Har du blivit förorättad och kräver upprättelse? Har du en liten blodtörstig ådra och är mån om din heder och vill visa övriga att du är något att räkna med? Då är ju en duell något för dig. Oavsett så planerar arrangörer och deltagare tillsammans kring orsak, genomförande och resultat.

 

Tjuva

Är du lite klåfingrig? Jobbar för någon organisation? Eller vill ta tillbaka något föremål som någon tagit från dig? Det kan också vara så att paret Ehrenbalk eller några av deras gäster har ett föremål som är värt risken att komma över? Det ryktas att Ehrenbalk har gömmor som kan innehålla allt från magiska föremål och alkemiska preparat till dyrbara tavlor. Är du som spelare sugen på att tjuva eller hitta föremål under lajvet så är detta något för dig. Det kommer finnas föremål som går att stjäla, om man vill och vågar. Kontakta arrangörerna för upplägg och genomförande.

 

Forskning och vetenskap

Vill du fördjupa dina kunskaper eller utbyta erfarenheter kring magi, vetenskap eller alkemi kan det finnas tillfälle att göra så under vistelsen hos Ehenbalk. Eller så kanske du vill visa upp dina kunskaper för gästerna och värdparet genom att hålla en uppvisning eller ett föredrag. Det här kan också handla om att komma över dokument, preparat, föremål eller utbyta kunskaper via samtal och experiment. Deltagare och arrangörer planerar tillsammans samt att rekvisita från ordinarie MG kan ordnas.

 

Spelhåla

Vem gillar inte lite spänning i spel och vinna den där storvinsten? Säkert kommer det spelas tärning eller dylikt under vistelsen, så varför inte satsa på att anordna ett större arrangemang, till din fördel? Och vem har sagt att vinsten behöver vara pengar… Finns det en roll eller grupp som kan tänka sig att hålla i spel och dobbel under lajvet genom att erbjuda exempelvis roulette, musroulette, mer avancerade kortspel eller tärningsspel. Eller varför inte ett snurrhjul eller något annat kul? Anmäl ditt intresse till arrangörerna så planerar vi vidare.